Lidé 4FIN HOLDING

Lenka Kalábová: Když děláte práci srdcem a s radostí, výsledek se zákonitě sám brzy dostaví

Lenka si prošla velkou profesní a životní změnou, která jí zavedla od interiérového designu až do oblasti finančního poradenství, ve které se, jak sama říká, „úplně našla“. Na začátku to byla prostá touha po změně a nyní se může pyšnit stovkami spokojených klientů, kterým pomohla splnit si sny. I ona sama si díky tomu plní jeden velký sen – mít smysluplnou práci, kterou dělá s radostí a nadšením. Jak Lenka vzpomíná na začátky v oboru? Jakých cílů již dosáhla a které před ní naopak ještě leží? Jak těžké pro ni bylo naučit se vše zcela od nuly? Přečtěte si inspirující životní příběh.  

Lenko, v oblasti podnikání nejste žádným nováčkem. S vaším manželem již několik let vedete úspěšnou firmu. Co vás motivovalo ke změně?

Motivací byla touha po životní změně! S manželem máme v rodinném domě kuchyňské studio Hezký domov. Byli jsme tak stále spolu doma, v práci i ve volném čase. Když odešly děti, potřebovala jsem „odejít“ i já. Díky tomu, že mám šikovného syna a zetě, mohla jsem jim firmu předat a jít zkusit štěstí jinde. Jim vděčím za to, že mi tuhle cestu umožnili. A podporu k takové změně jsem měla i od manžela.

Jak jste se tedy dostala k oboru financí?

V době, kdy jsme řešili rodinné finance související s prodejem domu, pracovala má dcera při studiu jako asistentka finančního poradce. Jelikož nejsem moc důvěřivá a vše jsem si chtěla spravovat sama, podepsala jsem s ještě předchozí společností smlouvu a zkusila to. Zjišťovala jsem, co tato práce všechno obnáší a bavilo mne se v ní vzdělávat stále víc a víc. Tehdy to ale v Brně nefungovalo podle mých představ a hledala jsem jinou cestu, jak dělat poradenství komplexně, ne pouze „přebouchávat“ stávající smlouvy. V jednom z časopisů jsem tehdy našla článek s Tomášem Trauškem a spojila se s ním. Setkání s ním mi zásadně změnilo život. Získala jsem v něm skvělého učitele, doprovázel mě na cestě mezi různými úskalími poradenských oblastí, a věřím, že jsem pod jeho vedením dozrála ve znalou a zkušenou poradkyni. Měla jsem od něho obrovskou podporu a dávku trpělivosti. Díky němu jsem se v poradenství jednoduše našla. Ukázalo se, že je mnohem důležitější, s kým tu práci dělám, než kde ji dělám. Sedli jsme si nejen pracovně, ale především lidsky, a tak jsem v jeho týmu již několik let.

Jaké byly vaše začátky?

Začátky byly hodně těžké, musela jsem se v podstatě učit všechno od začátku. Když si vzpomenu na ty cesty vlakem z Prahy do Brna se slzami v očích a pocitem, že tohle se nenaučím. Ale přece se nevrátím do Brna a neřeknu jim, že jsem to vzdala. Kdo mě zná, tak ví, že když si dám cíl „slovo nejde neexistuje“.


Jediné, co jsem z doby podnikání měla, byla spousta kontaktů na mé známé. Ti věděli, jaká jsem a jak funguju. A protože jsem měla jejich důvěru, nechali mě k nim přijít a popovídat si o tom, že finanční poradenství se dá dělat úplně jinak a můžu jim to dokázat. Vsadila jsem na to, že jsem komunikativní obchodník, že mě baví práce pro lidi a ten zbytek se prostě naučím. Nemám problém se na cokoli zeptat a klidně přijít 3x, když něčemu nerozumím. Já to mám se vším tak, že prvně to musím pochopit já, a teprve pak to dokážu předat a vysvětlit dál. Čemu nerozumím a co nemám vyzkoušené, svým klientům nemohu předat. A na tomto principu funguju odjakživa, ať dělám, co dělám. Takže jsem nejspíš důkazem, že začít s něčím novým se dá v každém věku a na životní změnu není nikdy pozdě.

Aktuálně jste na pozici senior exkluzivního konzultanta a věnujete se především vlastní produkci a péči o vaše klienty. Jak byste charakterizovala vztahy, které se svými klienty máte? Jaké hodnoty ve vztahu k nim vyznáváte?

Pro mě je největší hodnotou jejich důvěra, kterou ve mě mají. Právě to, že se mi často svěří s tím, co je trápí, s tím, co aktuálně řeší a věří mi. Pracuji pro svoje klienty tak, jak bych chtěla, aby pracoval někdo pro mě. Prostě mají ve svém telefonu jedno telefonní číslo, a to je na mě; nic sami neřeší, nic sami nezjišťují.

Práce finančního konzultanta není pouze o tom vyznat se ve finančních produktech, ale mnohdy jste také psychologem, rodinným rádcem a pomáháte mnoha rodinám či klientům plnit jejich sny. Jak se v této roli cítíte? Je to pro vás náročně nebo vás to naopak naplňuje?

Mám vždycky moc hezký pocit, když někomu pomůžu. Když to prostě vyřešíme a vidím, jak jsou klienti spokojení. Mě naplňuje i ta cesta k výsledku, když hledám řešení a najdu ho. Pak se vždycky těším na reakci klienta, až mu to představím. Pro mě je největší odměnou, když mi klient řekne „Takhle to pro nás ještě nikdo nezpracoval, takhle nám to ještě nikdo nikdy nevysvětlil.“ nebo „Tady už bylo tolik poradců a doufám, že Vy už jste tou poslední a už to nebudu muset nikomu dalšímu vysvětlovat.“ Tohle mě naplňuje a nabíjí, je to pro mě ta největší odměna.

Prozradíte nám, co konkrétně s vašimi klienty nejčastěji řešíte?

To, co zrovna řešit chtějí, poslouchám je, nic jim nevnucuji – sama to totiž nemám ráda. Vždycky jsem řešila a řeším všechno, co ostatní poradci ze svých portfolií vypouštějí – majetek a zajištění na stáří. Tím se pak dostaneme k dalším věcem. Pomáhám klientům na cestě k jejich budoucímu bydlení, a s tím souvisí tvoření rezerv. Snažím se s klienty vždy vyřešit, co aktuálně vyřešit chtějí a na tom jim ukážu, jak vlastně funguji. Pracuji komplexně tak, aby klienti měli ošetřena všechna rizika a neutíkaly jim peníze zbytečně jinam. Každý obchod je o vztahu a pokud to mezi mnou a klientem zafunguje, dveře se mi otevřou samy. Dělám tu práci hlavně pro lidi, dělám to, co potřebují. Občas vidím, jaký mají klienti nepořádek v papírech, nevědí, kde co mají, proč a kam, co platí. A když jim to dám vše do pořádku a fyzicky také vše uložím přehledně do jednoho šanonu, pak jsou nadšení a rádi mě doporučí dál.

Jak vypadá váš typický pracovní den/týden?

Pracuji tak, jak je potřeba. Tato práce mi přináší časovou svobodu a flexibilitu. Dokážu pracovat 12 hodin denně, a pak si vezmu klidně týden volno. Naplním si diář a jedu podle něj, každý den řeším aktuální požadavky klientů a vše, co mám naplánováno.

Máte prostor pro vzdělávání a seberozvoj? Pomáhají vám v tom i nástroje a systém centrály?

4fin má skvělý vzdělávací portál 4EDU, na kterém se mi hodně líbí namluvené podcasty, které můžu poslouchat v autě. Líbí se mi i on-line možnosti, takže se z Brna mohu kdykoliv jednoduše spojit s pražskými kolegy a být s nimi na školení. V tomto se mi dnešní doba moc líbí, že se mohu školení a workshopů účastnit prakticky odkudkoliv.

Jaké jsou v současné chvíli vaše dlouhodobé i krátkodobé profesní cíle?

Na začátku jsem ani žádný cíl neměla. Dělám svoji práci, protože mě baví a mám z ní radost. Jsem přesvědčena, že když se práce dělá s radostí, výsledek zákonitě přijde sám.
Mým aktuálním krátkodobým cílem je sehnat a zapracovat šikovnou asistentku. A do budoucna? Svou pracovitostí a houževnatostí jsem za 5 let spolupráce s Tomášem dosáhla kariérně nejvyšší poradenské pozice ve 4fin – definitivní senior exkluzivní konzultant. Ráda bych docílila toho, abych mohla pracovat jen 4 dny v týdnu a měla stabilní portfolio spokojených klientů, kteří se na mě budou dlouhodobě a s důvěrou obracet. A já jim za to na oplátku budu pomáhat plnit jejich sny. 

Co nejraději děláte ve svém volném čase?

Jsem hodně často na cestách, mnoho času trávím v autě mezi Brnem a Prahou. Mým velkým „nabíječem“ ve volném času jsou moje vnoučátka – říkají mi „babička výletnice“. Ráda cestuju, plánuju výlety, mám raději aktivní a poznávací dovolené, než nějaké „válečky“. Mám ráda turistiku na horách a celkově přírodu. Když je příležitost, ráda tančím. Přiznám se, že s knížkou mě jen tak někdo neuvidí, to jdu raději na procházku do lesa nebo do sauny.

Nenechte si
ujít

Lenka Kalábová: Když děláte práci srdcem a s radostí, výsledek se zákonitě sám brzy dostaví

Lenka si prošla velkou profesní a životní změnou, která jí zavedla od interiérového designu až do oblasti finančního poradenství, ve které se, jak sama říká, „úplně našla“. Na začátku to byla prostá touha po změně a nyní se může pyšnit stovkami spokojených klientů, kterým pomohla splnit si sny. I ona sama si díky tomu plní jeden velký sen – mít smysluplnou práci, kterou dělá s radostí a nadšením. Jak Lenka vzpomíná na začátky v oboru? Jakých cílů již dosáhla a které před ní naopak ještě leží? Jak těžké pro ni bylo naučit se vše zcela od nuly? Přečtěte si inspirující životní příběh.  

Lenko, v oblasti podnikání nejste žádným nováčkem. S vaším manželem již několik let vedete úspěšnou firmu. Co vás motivovalo ke změně?

Motivací byla touha po životní změně! S manželem máme v rodinném domě kuchyňské studio Hezký domov. Byli jsme tak stále spolu doma, v práci i ve volném čase. Když odešly děti, potřebovala jsem „odejít“ i já. Díky tomu, že mám šikovného syna a zetě, mohla jsem jim firmu předat a jít zkusit štěstí jinde. Jim vděčím za to, že mi tuhle cestu umožnili. A podporu k takové změně jsem měla i od manžela.

Jak jste se tedy dostala k oboru financí?

V době, kdy jsme řešili rodinné finance související s prodejem domu, pracovala má dcera při studiu jako asistentka finančního poradce. Jelikož nejsem moc důvěřivá a vše jsem si chtěla spravovat sama, podepsala jsem s ještě předchozí společností smlouvu a zkusila to. Zjišťovala jsem, co tato práce všechno obnáší a bavilo mne se v ní vzdělávat stále víc a víc. Tehdy to ale v Brně nefungovalo podle mých představ a hledala jsem jinou cestu, jak dělat poradenství komplexně, ne pouze „přebouchávat“ stávající smlouvy. V jednom z časopisů jsem tehdy našla článek s Tomášem Trauškem a spojila se s ním. Setkání s ním mi zásadně změnilo život. Získala jsem v něm skvělého učitele, doprovázel mě na cestě mezi různými úskalími poradenských oblastí, a věřím, že jsem pod jeho vedením dozrála ve znalou a zkušenou poradkyni. Měla jsem od něho obrovskou podporu a dávku trpělivosti. Díky němu jsem se v poradenství jednoduše našla. Ukázalo se, že je mnohem důležitější, s kým tu práci dělám, než kde ji dělám. Sedli jsme si nejen pracovně, ale především lidsky, a tak jsem v jeho týmu již několik let.

Jaké byly vaše začátky?

Začátky byly hodně těžké, musela jsem se v podstatě učit všechno od začátku. Když si vzpomenu na ty cesty vlakem z Prahy do Brna se slzami v očích a pocitem, že tohle se nenaučím. Ale přece se nevrátím do Brna a neřeknu jim, že jsem to vzdala. Kdo mě zná, tak ví, že když si dám cíl „slovo nejde neexistuje“.


Jediné, co jsem z doby podnikání měla, byla spousta kontaktů na mé známé. Ti věděli, jaká jsem a jak funguju. A protože jsem měla jejich důvěru, nechali mě k nim přijít a popovídat si o tom, že finanční poradenství se dá dělat úplně jinak a můžu jim to dokázat. Vsadila jsem na to, že jsem komunikativní obchodník, že mě baví práce pro lidi a ten zbytek se prostě naučím. Nemám problém se na cokoli zeptat a klidně přijít 3x, když něčemu nerozumím. Já to mám se vším tak, že prvně to musím pochopit já, a teprve pak to dokážu předat a vysvětlit dál. Čemu nerozumím a co nemám vyzkoušené, svým klientům nemohu předat. A na tomto principu funguju odjakživa, ať dělám, co dělám. Takže jsem nejspíš důkazem, že začít s něčím novým se dá v každém věku a na životní změnu není nikdy pozdě.

Aktuálně jste na pozici senior exkluzivního konzultanta a věnujete se především vlastní produkci a péči o vaše klienty. Jak byste charakterizovala vztahy, které se svými klienty máte? Jaké hodnoty ve vztahu k nim vyznáváte?

Pro mě je největší hodnotou jejich důvěra, kterou ve mě mají. Právě to, že se mi často svěří s tím, co je trápí, s tím, co aktuálně řeší a věří mi. Pracuji pro svoje klienty tak, jak bych chtěla, aby pracoval někdo pro mě. Prostě mají ve svém telefonu jedno telefonní číslo, a to je na mě; nic sami neřeší, nic sami nezjišťují.

Práce finančního konzultanta není pouze o tom vyznat se ve finančních produktech, ale mnohdy jste také psychologem, rodinným rádcem a pomáháte mnoha rodinám či klientům plnit jejich sny. Jak se v této roli cítíte? Je to pro vás náročně nebo vás to naopak naplňuje?

Mám vždycky moc hezký pocit, když někomu pomůžu. Když to prostě vyřešíme a vidím, jak jsou klienti spokojení. Mě naplňuje i ta cesta k výsledku, když hledám řešení a najdu ho. Pak se vždycky těším na reakci klienta, až mu to představím. Pro mě je největší odměnou, když mi klient řekne „Takhle to pro nás ještě nikdo nezpracoval, takhle nám to ještě nikdo nikdy nevysvětlil.“ nebo „Tady už bylo tolik poradců a doufám, že Vy už jste tou poslední a už to nebudu muset nikomu dalšímu vysvětlovat.“ Tohle mě naplňuje a nabíjí, je to pro mě ta největší odměna.

Prozradíte nám, co konkrétně s vašimi klienty nejčastěji řešíte?

To, co zrovna řešit chtějí, poslouchám je, nic jim nevnucuji – sama to totiž nemám ráda. Vždycky jsem řešila a řeším všechno, co ostatní poradci ze svých portfolií vypouštějí – majetek a zajištění na stáří. Tím se pak dostaneme k dalším věcem. Pomáhám klientům na cestě k jejich budoucímu bydlení, a s tím souvisí tvoření rezerv. Snažím se s klienty vždy vyřešit, co aktuálně vyřešit chtějí a na tom jim ukážu, jak vlastně funguji. Pracuji komplexně tak, aby klienti měli ošetřena všechna rizika a neutíkaly jim peníze zbytečně jinam. Každý obchod je o vztahu a pokud to mezi mnou a klientem zafunguje, dveře se mi otevřou samy. Dělám tu práci hlavně pro lidi, dělám to, co potřebují. Občas vidím, jaký mají klienti nepořádek v papírech, nevědí, kde co mají, proč a kam, co platí. A když jim to dám vše do pořádku a fyzicky také vše uložím přehledně do jednoho šanonu, pak jsou nadšení a rádi mě doporučí dál.

Jak vypadá váš typický pracovní den/týden?

Pracuji tak, jak je potřeba. Tato práce mi přináší časovou svobodu a flexibilitu. Dokážu pracovat 12 hodin denně, a pak si vezmu klidně týden volno. Naplním si diář a jedu podle něj, každý den řeším aktuální požadavky klientů a vše, co mám naplánováno.

Máte prostor pro vzdělávání a seberozvoj? Pomáhají vám v tom i nástroje a systém centrály?

4fin má skvělý vzdělávací portál 4EDU, na kterém se mi hodně líbí namluvené podcasty, které můžu poslouchat v autě. Líbí se mi i on-line možnosti, takže se z Brna mohu kdykoliv jednoduše spojit s pražskými kolegy a být s nimi na školení. V tomto se mi dnešní doba moc líbí, že se mohu školení a workshopů účastnit prakticky odkudkoliv.

Jaké jsou v současné chvíli vaše dlouhodobé i krátkodobé profesní cíle?

Na začátku jsem ani žádný cíl neměla. Dělám svoji práci, protože mě baví a mám z ní radost. Jsem přesvědčena, že když se práce dělá s radostí, výsledek zákonitě přijde sám.
Mým aktuálním krátkodobým cílem je sehnat a zapracovat šikovnou asistentku. A do budoucna? Svou pracovitostí a houževnatostí jsem za 5 let spolupráce s Tomášem dosáhla kariérně nejvyšší poradenské pozice ve 4fin – definitivní senior exkluzivní konzultant. Ráda bych docílila toho, abych mohla pracovat jen 4 dny v týdnu a měla stabilní portfolio spokojených klientů, kteří se na mě budou dlouhodobě a s důvěrou obracet. A já jim za to na oplátku budu pomáhat plnit jejich sny. 

Co nejraději děláte ve svém volném čase?

Jsem hodně často na cestách, mnoho času trávím v autě mezi Brnem a Prahou. Mým velkým „nabíječem“ ve volném času jsou moje vnoučátka – říkají mi „babička výletnice“. Ráda cestuju, plánuju výlety, mám raději aktivní a poznávací dovolené, než nějaké „válečky“. Mám ráda turistiku na horách a celkově přírodu. Když je příležitost, ráda tančím. Přiznám se, že s knížkou mě jen tak někdo neuvidí, to jdu raději na procházku do lesa nebo do sauny.

Menu