Tomáš Trauške
Lidé 4fin

Tomáš Trauške: Díky časové flexibilitě věnuji 3 dny v týdnu své rodině

Exkluzivní rozhovor s Tomášem Trauškem, senior zemským ředitelem společnosti 4fin. Tomáš ušel velmi dlouhou a pro mnohé zcela jistě inspirativní cestu. Zajímá vás, jak vypadaly jeho začátky a co mu nejvíce pomohlo? Kdy se rozhodl jít cestou manažera a budovat tým? A čeho si na společnosti 4fin nejvíce cení? To vše se dozvíte! 

Tomáši, koncem minulého roku jste dosáhl nejvyšší kariérní pozice Zemský ředitel společnosti 4fin. Splnil se vám váš sen? 

Musím říct, že ano. Nešlo ani o to mít na vizitce zemský ředitel, ale spíše o to dokázat to. Dostat se o další příčku výš. Patřím mezi lidi, kteří mají rádi nové výzvy. Rád si stanovuji nové mety. Nemohu stát na místě, potřebuji ve svém životě dál růst. Dosáhnout pozice zemského ředitele splňovalo toto všechno. 

Jaká cesta k dosažení nejvyšší mety vedla?

Změnit myšlení. Říct si, že to lze. Nebát se toho a věřit v sebe. Chvilku obvykle trvá si připustit, že se můžete posunout, že můžete dokázat víc. Poté vysvětlit mému týmu, že to můžeme společně dokázat. To bylo překvapivě těžké. Nikdo z nich příliš nevěřil, že bychom mohli být zemské ředitelství, a vlastně první senior zemské ředitelství ve 4fin. S každým jsem o tom mluvil, požádal své kolegy o podporu a víru, že to dokážeme. Všichni hodně zamakali a pomohli mi. Táhli jsme společně za jeden provaz, a to nejen poradci, ale i asistentky. Jsem jim za to velmi vděčný. Byla to opravdu neuvěřitelná doba, kdy jsme překonali sami sebe. Pořád na to vzpomínám.

Jak byste popsal vaše začátky ve financích?

Jedním slovem – brigáda. Studoval jsem VŠE, zaměření na účetnictví a audit. Předpokládal jsem, že budu auditorem nebo daňovým poradcem. Na brigády jsem chodil do Elektroworldu. Dokázal jsem si vydělat skoro 20 tis. Kč, ale za opravdu hodně odpracovaných hodin. Tenkrát mi můj strýc řekl, že mohu dělat práci ve financích a seznámil mě s Tomášem Martinovským, který byl tehdy na pozici Oblastního ředitele. Nabídl mi práci s možností výdělku 30-40 tis. Kč, což byly pro studenta skutečně velké peníze. Dlouze jsem o tom nepřemýšlel a šel do toho. Hlavní myšlenkou bylo, že zájmy a potřeby klienta jsou vždy na prvním místě. Na školeních jsem se učil, jak klienty hledat, domluvit schůzku, vést obchodní rozhovor, připravit finanční plán a následně vyřídit celý proces administrativy. Může to znít jednoduše, ale nebylo to lehké. Byly 3 roky po hypoteční krizi a lidé byli velmi opatrní. Navíc neměli úplně dobré zkušenosti s finančními poradci. Když jsem zjistil, jak moc může být má služba prospěšná, tak jsem to nemohl jen tak vzdát. Když víte, že máte dobrý produkt (v mém případě služba), tak to prostě nevzdáte. V této chvíli se z brigády stala skutečná práce. Věděl jsem, že když budu stavět zájmy svých klientů na první místo a hledat nejvýhodnější řešení, tak musím uspět. Pracoval jsem, chodil po schůzkách a poslouchal své nadřízené. Vzdělával jsem se a zajímal se o dění v ekonomice. Do roka jsem se propracoval mezi seniorní poradce a do dalšího půl roku na nejvyšší poradenskou pozici. Stačilo věřit sám v sebe, naslouchat zkušenějším a pracovat. Když to porovnám s dnešní dobou, moje začátky mi subjektivně přišly o dost těžší. Dnes je práce poradce podstatně jednodušší, a to především tím, že máme nástroje, které jsme předtím neměli k dispozici. Jedná se o srovnávače pojištění, úvěrů, metodiky produktů, online kalkulačky nebo například finanční analýzu 4plan. Navíc je nyní doba, která nese mnoho příležitostí.

Dá se podle vás skloubit studium s prací finančního konzultanta?

Určitě dá, jsem o tom přesvědčen. Šlo to před 10 lety a jde to i nyní. Já zrovna hledám koncipienta, který by mi pomáhal při mé práci, a ideálně bych si k sobě vzal studenta. Vychovám z něho poradce, který mě bude schopen zastoupit a následně, když bude chtít, tak mu pomohu vytvořit vlastní tým. Potřebuje podporu a zkušenosti. Oboje mám, takže není možnost, aby neuspěl. Musí samozřejmě chtít pracovat, protože jak rád říkám, práce se sama neudělá :-). Studenti mají obvykle chuť něčeho dosáhnout. Mají energii a chtějí budovat svůj vlastní byznys, to my jim vlastně dnes nabízíme. Umíme skloubit dohromady schůzky, školení, přednášky i zkouškové období. Naučí se sebevzdělávat, podnikat, delegovat a řídit lidi, to je neocenitelná praxe do života. Když víte, jak rozvíjet obchodního ducha, život si tím můžete velmi ulehčit.  

Kdy jste se rozhodl začít budovat svůj tým? Věděl jste již od začátku, že chcete jít touto cestou?

Tomáš Martinovský mi již na začátku vysvětlil, že je tu možnost stát se manažerem a budovat tým. Já věřil, že nejdřív musím sám nasbírat zkušenosti a být ideálně lepší než ostatní, teprve potom mohu tuto práci učit druhé. Nicméně jsem po čase začal budovat svůj tým. Pochopil jsem, že sám pomohu jenom malému okruhu klientů, ale když nás bude víc, tak můžeme pomoci překvapivě více lidem. Zároveň to byla nová výzva, nešlo jí v podstatě přehlížet, takže po dvou letech poradenství jsem se začal věnovat i manažerství. A obě činnosti dělám stále, obě mě baví, krásně se doplňují, a hlavně u obou na přeskáčku odpočívám. 

Měl jste od společnosti podporu a potřebné nástroje pro svůj růst? Co vám nejvíce pomohlo a pomáhá?

Určitě ano, jinak bych v této společnosti nepracoval. Je ale dobré si říct, že jsem ve 4fin hlavně kvůli lidem. Podpora jde od lidí. Vedení, centrála, manažeři vzdělávání, opravdu hodně lidí, kteří se věnují své práci, abychom my mohli růst. Je to jeden z důvodů, proč jsem ve strukturální firmě. Každý ví, co má přesně dělat, a to velmi usnadňuje mé podnikání a celý růst. Mohl bych svojí práci vykonávat sám, ale jsem přesvědčený, že bych nebyl tam, kde jsem. Byl bych dobře placený poradce, ale osobnostně, svými postoji, názory a zkušenostmi bych určitě nebyl tak daleko. Vždycky přijde někdo se zajímavým nápadem, a to mě inspiruje do další akce. 

Jaké máte další kariérní či pracovní cíle?

Růst. Obklopit se dobrými obchodníky, kteří chtějí též něčeho dosáhnout. Chci pomáhat utvářet další úspěšné podnikatele. Více propojit práci poradců, realitních makléřů a daňových poradců. Zrychlit růst našeho developmentu, pomáhat tvořit nové produkty. Rád bych za pár let měl vlastní projekt, který jsme si vymysleli s mojí ženou, ale na který bude třeba většího kapitálu :-). Věřím ale, že do 10 let to díky mé práci a získaným kontaktům dáme.

Mohl byste se pochlubit, o co konkrétně jde?

To si nechám zatím pro sebe, ale mohu jenom říct, že to bude veřejně prospěšné. Nejde o charitu, ale byznys, který jednou využijeme všichni.

Zvládáte se při vašem vytížení věnovat i rodině? 

Mám to štěstí, že moje žena chápe, co dělám a chápe, proč to dělám. Rozumí mi a podporuje mě. Podpora v rodině je při podnikání velmi důležitá. Pracuji tak, abych ráno mohl s rodinou v klidu snídat, ideálně 2x týdně byl doma před koupáním našeho malého syna a pátky mohl být doma s rodinou. Naordinoval jsem si 3 dny volna a 4 dny práce. U nás ve firmě mimo mnoha věcí učíme poradce a manažery pracovat s asistentkami a koncipienty. Díky tomu mám více volného času než v zaměstnání, mohu si ho sám řídit. Rodina je pro mě velmi důležitá, hodně věcí, které dělám, tak dělám právě pro ně. Proto si na ně vždycky najdu čas. Když nad tím tak přemýšlím, moje práce je vlastně práce snů :-).

Co nejraději děláte ve volném čase? 

Zálib mám hodně. Mám rád dobrá vína a whisky, to máme s mojí ženou společné. Moc rád jím, takže ve volných chvílích vařím. Když vaříme se ženou, tak si to společně užíváme. Dobrá knížka mě vždy srovná myšlenky. Zajímá mě historie, rád z ní čerpám pro svojí práci. Baví mě turistika, jízda na kole, cvičení s trenérem. Nejlepší je ale blbnout se synem, speciálně když můžeme doma zlobit naší mamku :-).

Zaujal vás příběh Tomáše a máte chuť s námi spolupracovat, třeba již při studiu? Napište nám!

Nenechte si
ujít

Tomáš Trauške: Díky časové flexibilitě věnuji 3 dny v týdnu své rodině

Exkluzivní rozhovor s Tomášem Trauškem, senior zemským ředitelem společnosti 4fin. Tomáš ušel velmi dlouhou a pro mnohé zcela jistě inspirativní cestu. Zajímá vás, jak vypadaly jeho začátky a co mu nejvíce pomohlo? Kdy se rozhodl jít cestou manažera a budovat tým? A čeho si na společnosti 4fin nejvíce cení? To vše se dozvíte! 

Tomáši, koncem minulého roku jste dosáhl nejvyšší kariérní pozice Zemský ředitel společnosti 4fin. Splnil se vám váš sen? 

Musím říct, že ano. Nešlo ani o to mít na vizitce zemský ředitel, ale spíše o to dokázat to. Dostat se o další příčku výš. Patřím mezi lidi, kteří mají rádi nové výzvy. Rád si stanovuji nové mety. Nemohu stát na místě, potřebuji ve svém životě dál růst. Dosáhnout pozice zemského ředitele splňovalo toto všechno. 

Jaká cesta k dosažení nejvyšší mety vedla?

Změnit myšlení. Říct si, že to lze. Nebát se toho a věřit v sebe. Chvilku obvykle trvá si připustit, že se můžete posunout, že můžete dokázat víc. Poté vysvětlit mému týmu, že to můžeme společně dokázat. To bylo překvapivě těžké. Nikdo z nich příliš nevěřil, že bychom mohli být zemské ředitelství, a vlastně první senior zemské ředitelství ve 4fin. S každým jsem o tom mluvil, požádal své kolegy o podporu a víru, že to dokážeme. Všichni hodně zamakali a pomohli mi. Táhli jsme společně za jeden provaz, a to nejen poradci, ale i asistentky. Jsem jim za to velmi vděčný. Byla to opravdu neuvěřitelná doba, kdy jsme překonali sami sebe. Pořád na to vzpomínám.

Jak byste popsal vaše začátky ve financích?

Jedním slovem – brigáda. Studoval jsem VŠE, zaměření na účetnictví a audit. Předpokládal jsem, že budu auditorem nebo daňovým poradcem. Na brigády jsem chodil do Elektroworldu. Dokázal jsem si vydělat skoro 20 tis. Kč, ale za opravdu hodně odpracovaných hodin. Tenkrát mi můj strýc řekl, že mohu dělat práci ve financích a seznámil mě s Tomášem Martinovským, který byl tehdy na pozici Oblastního ředitele. Nabídl mi práci s možností výdělku 30-40 tis. Kč, což byly pro studenta skutečně velké peníze. Dlouze jsem o tom nepřemýšlel a šel do toho. Hlavní myšlenkou bylo, že zájmy a potřeby klienta jsou vždy na prvním místě. Na školeních jsem se učil, jak klienty hledat, domluvit schůzku, vést obchodní rozhovor, připravit finanční plán a následně vyřídit celý proces administrativy. Může to znít jednoduše, ale nebylo to lehké. Byly 3 roky po hypoteční krizi a lidé byli velmi opatrní. Navíc neměli úplně dobré zkušenosti s finančními poradci. Když jsem zjistil, jak moc může být má služba prospěšná, tak jsem to nemohl jen tak vzdát. Když víte, že máte dobrý produkt (v mém případě služba), tak to prostě nevzdáte. V této chvíli se z brigády stala skutečná práce. Věděl jsem, že když budu stavět zájmy svých klientů na první místo a hledat nejvýhodnější řešení, tak musím uspět. Pracoval jsem, chodil po schůzkách a poslouchal své nadřízené. Vzdělával jsem se a zajímal se o dění v ekonomice. Do roka jsem se propracoval mezi seniorní poradce a do dalšího půl roku na nejvyšší poradenskou pozici. Stačilo věřit sám v sebe, naslouchat zkušenějším a pracovat. Když to porovnám s dnešní dobou, moje začátky mi subjektivně přišly o dost těžší. Dnes je práce poradce podstatně jednodušší, a to především tím, že máme nástroje, které jsme předtím neměli k dispozici. Jedná se o srovnávače pojištění, úvěrů, metodiky produktů, online kalkulačky nebo například finanční analýzu 4plan. Navíc je nyní doba, která nese mnoho příležitostí.

Dá se podle vás skloubit studium s prací finančního konzultanta?

Určitě dá, jsem o tom přesvědčen. Šlo to před 10 lety a jde to i nyní. Já zrovna hledám koncipienta, který by mi pomáhal při mé práci, a ideálně bych si k sobě vzal studenta. Vychovám z něho poradce, který mě bude schopen zastoupit a následně, když bude chtít, tak mu pomohu vytvořit vlastní tým. Potřebuje podporu a zkušenosti. Oboje mám, takže není možnost, aby neuspěl. Musí samozřejmě chtít pracovat, protože jak rád říkám, práce se sama neudělá :-). Studenti mají obvykle chuť něčeho dosáhnout. Mají energii a chtějí budovat svůj vlastní byznys, to my jim vlastně dnes nabízíme. Umíme skloubit dohromady schůzky, školení, přednášky i zkouškové období. Naučí se sebevzdělávat, podnikat, delegovat a řídit lidi, to je neocenitelná praxe do života. Když víte, jak rozvíjet obchodního ducha, život si tím můžete velmi ulehčit.  

Kdy jste se rozhodl začít budovat svůj tým? Věděl jste již od začátku, že chcete jít touto cestou?

Tomáš Martinovský mi již na začátku vysvětlil, že je tu možnost stát se manažerem a budovat tým. Já věřil, že nejdřív musím sám nasbírat zkušenosti a být ideálně lepší než ostatní, teprve potom mohu tuto práci učit druhé. Nicméně jsem po čase začal budovat svůj tým. Pochopil jsem, že sám pomohu jenom malému okruhu klientů, ale když nás bude víc, tak můžeme pomoci překvapivě více lidem. Zároveň to byla nová výzva, nešlo jí v podstatě přehlížet, takže po dvou letech poradenství jsem se začal věnovat i manažerství. A obě činnosti dělám stále, obě mě baví, krásně se doplňují, a hlavně u obou na přeskáčku odpočívám. 

Měl jste od společnosti podporu a potřebné nástroje pro svůj růst? Co vám nejvíce pomohlo a pomáhá?

Určitě ano, jinak bych v této společnosti nepracoval. Je ale dobré si říct, že jsem ve 4fin hlavně kvůli lidem. Podpora jde od lidí. Vedení, centrála, manažeři vzdělávání, opravdu hodně lidí, kteří se věnují své práci, abychom my mohli růst. Je to jeden z důvodů, proč jsem ve strukturální firmě. Každý ví, co má přesně dělat, a to velmi usnadňuje mé podnikání a celý růst. Mohl bych svojí práci vykonávat sám, ale jsem přesvědčený, že bych nebyl tam, kde jsem. Byl bych dobře placený poradce, ale osobnostně, svými postoji, názory a zkušenostmi bych určitě nebyl tak daleko. Vždycky přijde někdo se zajímavým nápadem, a to mě inspiruje do další akce. 

Jaké máte další kariérní či pracovní cíle?

Růst. Obklopit se dobrými obchodníky, kteří chtějí též něčeho dosáhnout. Chci pomáhat utvářet další úspěšné podnikatele. Více propojit práci poradců, realitních makléřů a daňových poradců. Zrychlit růst našeho developmentu, pomáhat tvořit nové produkty. Rád bych za pár let měl vlastní projekt, který jsme si vymysleli s mojí ženou, ale na který bude třeba většího kapitálu :-). Věřím ale, že do 10 let to díky mé práci a získaným kontaktům dáme.

Mohl byste se pochlubit, o co konkrétně jde?

To si nechám zatím pro sebe, ale mohu jenom říct, že to bude veřejně prospěšné. Nejde o charitu, ale byznys, který jednou využijeme všichni.

Zvládáte se při vašem vytížení věnovat i rodině? 

Mám to štěstí, že moje žena chápe, co dělám a chápe, proč to dělám. Rozumí mi a podporuje mě. Podpora v rodině je při podnikání velmi důležitá. Pracuji tak, abych ráno mohl s rodinou v klidu snídat, ideálně 2x týdně byl doma před koupáním našeho malého syna a pátky mohl být doma s rodinou. Naordinoval jsem si 3 dny volna a 4 dny práce. U nás ve firmě mimo mnoha věcí učíme poradce a manažery pracovat s asistentkami a koncipienty. Díky tomu mám více volného času než v zaměstnání, mohu si ho sám řídit. Rodina je pro mě velmi důležitá, hodně věcí, které dělám, tak dělám právě pro ně. Proto si na ně vždycky najdu čas. Když nad tím tak přemýšlím, moje práce je vlastně práce snů :-).

Co nejraději děláte ve volném čase? 

Zálib mám hodně. Mám rád dobrá vína a whisky, to máme s mojí ženou společné. Moc rád jím, takže ve volných chvílích vařím. Když vaříme se ženou, tak si to společně užíváme. Dobrá knížka mě vždy srovná myšlenky. Zajímá mě historie, rád z ní čerpám pro svojí práci. Baví mě turistika, jízda na kole, cvičení s trenérem. Nejlepší je ale blbnout se synem, speciálně když můžeme doma zlobit naší mamku :-).

Zaujal vás příběh Tomáše a máte chuť s námi spolupracovat, třeba již při studiu? Napište nám!
Menu