Josef Škoda ml., který ve 4fin působí na pozici Senior exkluzivní konzultant, slaví v letošním roce desetileté výročí práce ve finančním světě. V začátcích byl jeho velkým průvodcem a mentorem jeho otec, Zemský ředitel 4fin Josef Škoda. Zajímá vás, jak hodnotí rodinnou spolupráci? Jaké cíle si do budoucna vytyčil a jak k nim bude směřovat? A jak hodnotí celých 10 let ve finančním světě? Přečtěte si rozhovor a nechte se inspirovat úspěšným příběhem.
Josefe, 1. 7. je pro vás důležité datum, jelikož tento rok je to přesně 10 let, kdy jste se začal naplno věnovat financím. Jak byste uplynulou dekádu zhodnotil?
Uplynulou dekádu hodnotím velmi pozitivně. Za těchto 10 let jsem nasbíral spoustu zkušeností a seznámil se s velkým počtem lidí. Získal jsem nové přátelé i kolegy. Jako velkou výhodu považuji i to, že mě práce každým rokem více a více baví. Je radost lidem plnit jejich přání a cíle, ať už ohledně vlastního bydlení, zajištění rodiny nebo zhodnocení peněz.
Jak vzpomínáte na své začátky ve financích?
Na začátky vzpomínám rád, vždy mi to připomene, jaký kus cesty jsem ušel. Začátky pro mě nebyly vůbec jednoduché. Když jsem začínal, bylo mi 22 let a získat si u lidí důvěru bylo obtížné. Bylo důležité se nevzdávat a brát každé odmítnutí jako statistiku, která se časem zlepšovala. Po nějakém čase už se potenciální klienti ozývali sami.
Co myslíte, že vám v průběhu let nejvíce při práci s klienty pomohlo? Například váš seberozvoj, prohlubování odborných znalostí finančních produktů, elektronické nástroje a kalkulačky apod.?
Na začátku mi nejvíce pomohl můj nadřízený, který je zároveň i mým otcem (zemský ředitel Josef Škoda). Jelikož mi nenechal nic zadarmo a musel jsem si svůj klientský kmen vybudovat sám, tím jsem získal ty nejdůležitější zkušenosti do začátku. Nemůžu však říci, že by mě v tom úplně nechal, byl mou podporou i v dobách, kdy se mi až tak nedařilo. Dále jsem pak dělal velké pokroky díky různým školicím programům, které ve firmě máme. Dnes je velkým pomocníkem 4plan (elektronická analýza), která už obsahuje spoustu kalkulaček a pomůcek.
Finanční poradenství není jen o odborných znalostech, ale také o práci s lidmi. Jak byste charakterizoval způsob vaší práce se stávajícími či potenciálními klienty? Snažíte se jim přinášet i něco „navíc“?
Při své práci se snažím, aby se klient cítil příjemně a při konzultacích vše vysvětluji co nejjednodušeji, aby problematiku pochopil i lajk. Vždy je mým cílem udělat pro každého klienta maximum. Proto se snažím, aby odcházeli klienti s tou nejlepší nabídkou. Srovnávám jim širokou škálu produktů a institucí, kde jim vysvětlím, která z daných nabídek nejlépe řeší jejich aktuální situaci.
Kolik spokojených klientů máte aktuálně ve svém portfoliu?
V aktuální chvíli mám něco okolo 300 spokojených rodin, které pravidelně servisuji. Celkově jsem obsloužil již přes 550 klientů a v investicích jim spravuji cca 75 mil. Kč. Do jednoho roku je mým cílem spravovat 100 mil. Kč.
Dá se nějak zobecnit, jaká témata s nimi nejvíc řešíte a s čím se na vás nejčastěji obrací?
Dokud nebyly úrokové sazby na dnešních vysokých hodnotách, tak se na mě z velké části lidé obraceli ohledně hypotečních úvěrů na vlastní bydlení, což se pojilo i s životním pojištěním na zajištění příjmu a neživotním pojištěním na zajištění majetku. V neposlední řadě se řešily investice, a to na důchod nebo odkládání dětem.
Dnes se však situace obrací a řeším primárně investice a podpojištění majetku. Velké procento stále zastupuje i životní pojištění, které je za mě základ celé struktury osobních financí. Pokud však mají lidé dostatečné finanční rezervy, aby pokryli své nezbytné výdaje i v nenadálých situacích, je prioritou růst bohatství a ochrana kapitálu před inflací.
Jakým směrem chcete do budoucna jít? Ryze poradenským nebo vás láká i manažerská cesta a tvoření vlastního týmu?
Vždy mě lákalo vést tým úspěšných poradců. Nechtěl jsem však jít cestou některých konkurenčních společností, které jsou nastaveny přibírat jen a jen nové poradce. Tito poradci bez potřebných kompetencí vedou a učí další nováčky a to mi nikdy nedávalo smysl. Rozhodl jsem se na to jít přesně naopak. 10 let jsem se vzdělával a získával zkušenosti, propracoval jsem se od junior konzultanta na nejvyšší pozici senior exkluzivního konzultanta a teď si můžu říct, že jsem schopen vést lidi a vím, jak je práci konzultanta naučit. Sám jsem si prošel začátky a vytvořil si systém, který jim budu předávat. Velkou roli hrají v tomto systému i mí dva odborní asistenti, kteří jsou schopni nováčkům a speciálně zkušeným konzultantům ušetřit spoustu času. Mým cílem je do roku přejít z poradenské větve na manažerskou a stát se oblastním ředitelem.
V jaké kanceláři vás klienti aktuálně najdou?
Klienti mě najdou v mé kanceláři ve Valašském Meziříčí v ulici Nádražní nedaleko centra města.
Jaké jsou vaše radosti mimo práci? Máte nějaké koníčky?
Největší radostí mimo práci jsou mé dvě děti a partnerka. I díky obrovské podpoře a zázemí mé rodiny jsem dnes tam, kde jsem. Co se týká koníčků, rád trávím čas s rodinou a přáteli nebo si občas vyjedu na kole či koloběžce.