Monika Martináková nasbírala bohaté zkušenosti v korporátním světě a nyní je zúročuje coby nová šéfka CENTURY 21 4fin Reality. Zajímá vás, jak vnímá aktuální dění na realitním trhu? Jaká je její vize o směřování společnosti a jakým způsobem se chce stát jedničkou v realitách? Přečtěte si zajímavý rozhovor, který vám poodhalí, kdo určuje směr 4fin Reality.
Moniko, do společnosti 4fin Better together jste nastoupila v roce 2021 jako Projektový manažer. V nedávné době jste ale oblast působení změnila a stala jste se novou ředitelkou společnosti 4fin Reality. Co je vaše hlavní náplň práce?
Na pozici ředitelky společnosti 4fin Reality jsem zodpovědná za chod celé firmy. Zároveň pro master franšízu CENTURY 21 Czech republic zajišťuji inovaci IT nástrojů, které makléři používají k dennodenní práci.
Kde jste sbírala pracovní zkušenosti? Jaké zkušenosti či dovednosti jste se musela naučit, abyste se co nejlépe osvědčila v pozici, na které aktuálně jste?
Teoretické znalosti jsem začala čerpat na vysoké škole v inženýrském oboru Podniková ekonomika a management. Při studiu jsem pracovala jako finanční konzultant v poradenské firmě a poté mě oslovila pracovní nabídka z České spořitelny. V bance jsem začala úplně od píky na oddělení vymáhání pohledávek a postupně se vypracovala až do manažerské pozice. Po několika letech jsem se rozhodla přijmout další výzvu a to byla pozice manažera externího prodeje v J&T Bance, kde jsem měla na starosti vedení obchodního týmu, a zároveň jsem pracovala na restrukturalizaci procesů a inovaci nástrojů pro konzultanty našich obchodních partnerů.
Mají podle vás pozice manažera týmu a ředitele společnosti nějaké společné znaky?
Vnímám, že role manažera obchodního týmu a ředitele společnosti je si v mnohém velmi podobná. Na jednu stranu máte vrcholovému managementu predikovat plán, dohlížet na jeho plnění, podílet se na tvorbě zisku a zajistit strategické a operativní plánování. Na druhou stranu máte lidi ve vašem týmu či firmě motivovat, podporovat, inspirovat a ukazovat jim cestu. Tyto zkušenosti a dovednosti si odnáším ze svých dřívějších působišť a čerpám z nich dodnes. Ve své pozici mohu pomáhat lidem růst, rozvíjet se a zároveň dosahovat optimálních výsledků celé firmy.
Co vás přesvědčilo o tom jít pracovat pro 4fin? Jak vy osobně vnímáte pracovní atmosféru a celkový lifestyle společnosti?
Přesvědčila mě vize vedení společnosti a neskutečný drive, který má celý vrcholový management. Oproti korporátnímu prostředí, ze kterého pocházím, je kultura firmy daleko víc dynamičtější, a díky tomu se může posouvat skokově dopředu. Je možné zde prosazovat své myšlenky, sdílet je s vedením společnosti a realizovat tak skvělé nápady napříč celou firmou.
Oblast realit je velmi dynamická a i vy musíte pružně reagovat na vývoj trhu. Jaké jsou vaše nadcházející krátkodobé i dlouhodobé pracovní cíle a plány?
Vnímám, že realitní business je podobně dynamický jako každý obchod, který musí reagovat na změny na trhu. V horizontu pěti let chceme být s celou master franšízou CENTURY 21 jedničkou na českém realitním trhu a franšíza 4fin Reality bude tvořit minimálně ⅓ celé produkce. To sebou samozřejmě přináší hned několik dílčích cílů a úkolů. Stěžejním bodem jsou pro nás synergie mezi realitními makléři a finančními konzultanty. Trendy ze zahraničí neustále potvrzují, jak je důležitá spolupráce mezi makléři a zároveň, jak důležité je pracovat s klienty, kteří poptávají nemovitost. Český trh těchto příležitostí ještě plně nevyužívá, ale je to ale jedna z cest, jak můžeme reagovat na snižující se počet klientů reagujících na inzerci nemovitostí. Abychom mohli být jedničkou na českém realitním trhu, musíme rozhodně rozšířit síť našich makléřů, a to především přijetím dalších realitních manažerů. Dále se chceme zaměřit na nabídku nemovitostí v zahraničí. V neposlední řadě pracujeme na inovaci IT nástrojů, které zajistí všem našim spolupracovníkům top zázemí.
Jak vy sama hodnotíte, co se na realitním trhu děje (vysoké úrokové sazby, poptávka převyšující nabídku, velký růst cen nemovitostí atd.)?
V posledních měsících vnímám, že se realitní trh začíná postupně ochlazovat. Za naši společnost mohu říci, že stále rosteme v počtu klientů, kteří mají zájem s námi své nemovitosti prodat či pronajmout, ale snižuje se počet reakcí klientů poptávající nemovitost ke koupi. To je dáno hned několika faktory:
- Odložená spotřeba klientů, kteří si nemají zájem půjčovat peníze za stávajících podmínek.
- Díky růstu úrokových sazeb dochází ke zvýšení očekávané měsíční splátky oproti dřívějším měsícům a klienti pak příjmy nedosáhnou na potřebnou výši hypotečního úvěru.
- Nájemné je pro klienty menší měsíční náklad než pořízení nemovitosti financované hypotečním úvěrem, proto raději volí nájemní bydlení. Tyto a mnoho dalších okolností vede ke snížení poptávek po pořízení nemovitosti. Trh se tedy ochlazuje a to může vést k postupnému zpomalení růstu cen nemovitostí. Stále zde však máme převyšující poptávku nad nabídkou, a pokud nedojde ke zjednodušení legislativy v oblasti výstavby nových bytů a domů, tak bude růst cen s velkou pravděpodobností pokračovat.
Jak byste popsala váš běžný pracovní den?
Můj den začíná v 6:00 ráno. Vstávám dříve, jelikož mám prostor se nerušeně věnovat plánování a projektům zaměřeným na rozvoj firmy. Dopoledne věnuji schůzkám s kolegy z centrály a odpoledne pak schůzkám s obchodními partnery, s potenciálními novými kolegy a manažery z naší realitní sítě. Večer po schůzkách mě pak čeká administrativa a zasloužený odpočinek.
Co ráda děláte ve volném čase?
Jelikož jsem workoholik, tak si volný čas musím opravdu plánovat :). Pokud mám pár dnů volna, nejraději odjíždím s partnerem mimo ČR a zahazuji alespoň na pár hodin telefon hluboko do tašky. Dovolenou potřebuji trávit aktivně. Často vyhledáváme místa, kde se můžeme potápět, jít do hor, poznávat tamější kulturu, jídlo a pití. V běžném týdnu ráda relaxuji na procházce s naším psím parťákem jménem Draco, cvičím a o víkendu ráda navštívím nějaký hudební festival.